گزارش اولین نشست هم ‏اندیشی انجمن

0

گزارش اولین نشست هم ‏اندیشی تحلیل رویکرد انجمن به توسعه اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی در کشور

۱۵ تیرماه ۱۴۰۱

سالن اجتماعات کارآفرینان ساختمان تشکل ‏های اتاق تهران

در ابتدای نشست سرکار خانم محبوبه امینی دبیر کل انجمن اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی و عضو هیات‏ مدیره، ضمن سلام و خیر مقدم به حضار، هدف از این نشست را هم‏ اندیشی اعضای انجمن در مورد تحلیل رویکرد انجمن به موضوع توسعه اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی در کشور عنوان کردند و در ادامه برنامه نشست به شرح زیر اعلام گردید.

  • سخنرانی آقای فرزین انتصاریان رئیس هیات‏مدیره انجمن با موضوع تحلیل مفهوم اخلاق در سازمان و جامعه.
  • سخنرانی آقای سعید جابر انصاری نایب رئیس و عضو هیات‏ مدیره انجمن اخلاق و کسب و کار اجتماعی با موضوع “نگاه جهانی به اخلاق و کسب و کار”.
  • نمایش سمیتئاتر : با موضوع”مصرف‏ کننده بی ‏پناه”
  • سخنرانی آقای نصرالله محمدحسین فلاح عضو هیات‏ مدیره انجمن با موضوع معرفی برنامه‏ های اجرایی کمیته‏ های انجمن.
  • سخنرانی آقای سید ضیاءالدین خرمشاهی عضو هیات‏ مدیره انجمن اخلاق و کسب و کار اجتماعی با ارائه گزارش اقدامات انجام شده در مورد تاسیس نهاد صلح و داوری فعالان اقتصادی.
  • پرسش و پاسخ و اعطای گواهینامه اعضای موسس انجمن.

موضوع: تحلیل مفهوم اخلاق در سازمان و جامعه

سخنران: آقای فرزین انتصاریان

مهمترین هدف گردهمایی امروز طرح و ارائه اهداف، جایگاه و برنامه‏ هایی است که انجمن تعریف و تدوین کرده و قصد انجام آن‏ها را دارد. همچنین برقراری تعامل با اعضای انجمن است؛ چرا که اغلب حاضرین در این جلسه اداره‏ کنندگان بنگاه‏­های اقتصادی و یا از تشکل‏هایی هستند که نقشی در توسعه اخلاق کسب و کار در حوزه­ های مختلف دارند.

 

آقای انتصاریان در ادامه به حوزه‏ های تحت پوشش اخلاق کسب و کار شامل؛ اخلاق فردی، اخلاق حرفه‏ای و اخلاق سازمانی پرداختند(شکل ۱).

حوزه‏­ی اخلاق فردی وابسته به محیط است و موضوع ادب نیز در این بحث باید به عنوان یک کل مجزا درنظر گرفته شود، یعنی اخلاق و ادب یک فرد در محیط خانواده کاملاً با آنچه در محیط کار ارائه می‏شود تفاوت دارد.

حوزه اخلاق حرفه‏ای وابسته به حرفه کاملاً متفاوت است؛ به عنوان مثال وقتی از اخلاق حرفه پزشکی صحبت می‏شود مربوط به قشر پزشکان و یا موضوع اخلاق حرفه‏ای مهندسان به قشر مهندسان مرتبط است.

شکل ۱- محدوده اخلاق در  محیط کسب و کار

وقتی از اخلاق کسب و کار و اخلاق سازمانی صحبت می‏شود شاید محتوای مشخصی به ذهن خطور نکند. در بیست سال اخیر این موضوع حائز اهمیت بوده و اخلاق سازمانی به خصوص در حوزه‏ی استانداردهایی که در مدیریت مطرح است؛ در اداره سازمان، تفاوت‏های قابل تاملی داشته که در ادامه بحث سیر این تحولات مشهود است.

در شکل ۲، استاندارد ایزو ۹۰۰۴ ویرایش ۲۰۱۸ نشان داده شده است که متاسفانه هنوز در دنیا خیلی شناخته شده نیست و با توجه به محتوای بسیار پیشرفته‏ای که در این استاندارد ارائه شده، قابل مقایسه با سایر استانداردها نمی‏باشد. یکی از موضوعات مهمی که در این استاندارد به آن پرداخته شده بخش هویت سازمان است؛ این بخش شامل مولفه ‏های ماموریت، چشم‏انداز، ارزش‏‌ها و فرهنگ می‏باشد.

یکی از مسائل مهم در ادبیات مدیریت سازمان که اهمیت دارد”ماموریت، چشم‏انداز و ارزش‏ها” است که بسیار شناخته شده است و در مباحث آکادمیک هم یکی از مهمترین موضوعاتی است که در مدیریت سازمان به آن پرداخته می‏شود.

کلمه “فرهنگ” در این استاندارد به عنوان یک موضوع جدید مطرح شده و مدنظر قرار گرفته است که در کنار هم به عنوان هویت سازمان مطرح شده است و البته موضوعات دیگر شامل؛ بستر سازمان که ذی‏نفعان را نیز شامل می­شود، رهبری و در نهایت فرآیندهای تولیدی و اداره‏کردن یک مجموعه نیز در این استاندارد مطرح است.

 

شکل ۳ مدلی است که اتحادیه اروپا برای ارزیابی بلوغ سازمان در نظر گرفته است که این مدل نیز نسبت به ویرایش‏های قبلی تفاوت‏هایی دارد. در این مدل اتحادیه اروپا در حوزه‏های فرهنگ و رهبری سازمانی و همچنین استاندارهای مرتبط با این حوزه‌‏ها، تمرکز داشته است.

در واقع در ادبیات مدیریتی دنیا به موضوع “فرهنگ سازمانی” و “اخلاق” به عنوان محور اصلی و الزام نگاه می­شود.

در شکل ۴ شناخت هویت سازمانی مطرح است و برای این منظور دو دایره وجود دارد که در دایره اول به حوزه اخلاق سازمان و فرهنگ داخلی سازمانی و در دایره دوم به اخلاق نزد ذی‏نفعان سازمان اشاره دارد. بدین معنی که سایر افراد در مورد سازمان چه نگرشی دارند و این امر شامل همه کسانی می‏شود که به نحوی با سازمان ارتباط دارند و ممکن است حتی ضرری متوجه آن‏ها نشود.

 

این شکل یک چرخه ارتباطی بین سه بخش را نشان می‏دهد؛ اولین بخش آن در حوزه اخلاق سازمانی است که مطرح می‏کند که سازمان کیست؟ و چه انتظاری از آن می‏رود؟ و در واقع شناختی که از سازمان وجود دارد خیلی مهم است و بخش دوم، این موضوع را مطرح می‏کند که دیگران سازمان را چگونه میبینند و چطور ارزیابی می­کنند که اگر این دو به یکدیگر وصل شود هویت سازمان مشخص می‏شود.

به عنوان مثال، در حوزه اتومبیل‏سازی برند “تویوتا” را در نظر بگیرید، وقتی کسی از تویوتا صحبت می‏کند دیگر نمی‏توان فقط در مورد محصول و کالا اظهارنظر کرد بلکه هویت سازمان اهمیت می‏یابد. طی سال‏های گذشته فقط محصول اهمیت داشته اما امروزه طی موجی که حدوداً از ۴۰ سال قبل در دنیا شروع شده اگر محصولی قرار است تولید شود، آثار و تبعات آن نیز در نظر گرفته می­‌شود و بحث‏های جدیدی ­در حوزه مدیریتی و فرآیندها مطرح شده است.

در شکل ۵ کیفیت سازمان در کنار کیفیت محصول و کیفیت فرایند مدنظر قرار گرفته شده است و در اینجا بحث فرهنگ هم مطرح است؛ در واقع ترکیب ادب و اخلاق است که تاریخچه‏ی عملکرد یک سازمان را شکل داده که همان واژه فرهنگ ترجمه می‏‌شود.

 

شکل ۶ موضوعات و عوامل موثر بر فرهنگ و اخلاق سازمانی را نشان می‏دهد که این عوامل از هم مجزا نیستند و شامل محیط سازمان، تضامین و غرامت‏هایی که سازمان پرداخت کرده یا پرداخت می‏کند، اخلاق و فرهنگ کارکنان، رهبری و مدیریت، نظم و انضباط سازمانی و استانداردها و روش‌ها است.

 

حال اینکه این هویت چگونه ایجاد می‏شود و به چه نحو می­توان آن را حفظ کرد در شکل ۷ قابل توضیح است. در نمودار مشخص شده است که در ابتدا ارزش‏ها و عقاید موسسین مطرح است. به تجربه این موضوع ثابت شده که عکس و تصویر موسس یک مجموعه همیشه در آن سازمان‏ باقی می‏ماند، حتی اگر تحولات اساسی در آن اتفاق افتد.

انجمن اخلاق کسب و کار قصد دارد به این موضوع ورود پیدا کند؛ بدین شکل که تصویر موسس یک بنگاه اقتصادی بایستی در چهره سازمان دیده شود و اینکه کدام یک از سازمان‏ها توانسته‏ این چهره را حفظ کنند، به این لحاظ که ترکیب عوامل مدیریتی می‏تواند عوامل سازمان را تغییر دهد و در نهایت هویت و مدیریت جدید سازمانی شکل می‏گیرد.

 

در شکل ۸ سازمان‏ها به لحاظ هویت سازمانی، فرهنگ و اخلاق سازمانی رتبه‏بندی شده‏اند. در پایین‏ترین سطوح این هرم یک سازمان بی‏اخلاق و بی‏مبالات است که به معیارهای اخلاقی بی‏توجه بوده و در ارتباط با ذی‏نفعان خود حساس نیست و اگر کالایی تولید می­کند فقط فکر فروش آن است و به خدمات پس از فروش و دوام آن توجهی نمی­شود.

در سطح بعدی سازمان‏هایی قرار دارند که خود پاسخگو هستند و تفاوت این گروه آن هست که خودشان کار غیراخلاقی انجام می­دهند و به کسی هم جوابی نمی­دهند و فقط برای رفع معضلی که پیش آمده در جهت توجیه آن توضیحاتی می­دهند.

در لایه بعدی سازمان‏هایی وجود دارند که اخلاق‏مدار هستند.

از کاری که احتمالاً مناسب نباشد خجالت می‏کشند و در اینجا بین پاسخگویی و جوابگویی تفاوت وجود دارد، بین تبرئه کردن خود و اینکه از کرده خود پشیمان باشد تفاوت وجود دارد.

و اما سازمان متعالی؛ سازمانی می‏باشد که بر مبنای مسئولیت اجتماعی و فراتر از اخلاق است در این سطح بنگاه یا سازمان اقتصادی فراتر از محدوده قوانین و مقررات در این حوزه حرکت می‏کند.

یکی از اقداماتی که انجمن قصد انجام آن را دارد، تعریف چنین معیارهایی در سازمان‏ها و ارزیابی‏هایی درمورد چگونگی شکل‏گیری آن‏ها است. در واقع بی‏اخلاقی هزینه دارد و در مدیریت کیفیت بحثی با عنوان “هزینه کیفیت” وجود دارد که برخی سازمان‏ها به آن توجه ندارند و تصور دارند که کیفیت هزینه دارد در حالی که برعکس کیفیت دو مفهوم اثربخشی و کارایی را با هم دارد و قطعاً سودآور نیز است(شکل ۹).

اخلاق هم همین‏طور است، در واقع یک سازمان بی‏اخلاق اولین چیزی که از دست می‏دهد اعتبار است و در واقع فراتر از آن، بی‏اعتباری صنعت و حرفه را همراه دارد که دیگر مختص به خودش نمی‏ماند و ضرر به ماهیت سازمان وارد می‏شود و کارکنان خجالت‏زده و سرخورده شده و سطح اخلاق نیز پایین می‏ آید.

متاسفانه بی‏اخلاقی مثل یک مرض مسری است که به سرعت سرایت می‏کند، درست کردن فضای بی‏‌اخلاقی مثل این است که یک لجن‏‌زار ایجاد شود و افراد را داخل آن انداخت. یکی از مباحثی که مطرح است، توسعه بی‌اخلاقی از طریق علنی و عادی جلوه دادن آن است که خود محور بحث‏های پیچیده‌‏ای است.

در نمودار آخر که در شکل ۱۰ آمده است، معیارهای اخلاقی و غیراخلاقی در یک نقطه به هم می‏رسند و در یک جایی نوعی تعادل بین آن‏ها برقرار می شود.

در نمودار، خط قرمز نشان سازمان غیراخلاقی و خط سبز رنگ نشان سازمان اخلاقی است و موضوع قابل طرح در اینجا آن است که انجمن در این رابطه چه کارهایی باید انجام دهد و چگونه به سازمان‏ های دیگر کمک می‏کند. در نمودار، مسیر استانداردسازی اخلاق طرح شده که فقط برای محصول نیست بلکه استانداردسازی ابزاری است که با آن می‏توان بسیاری از اقدامات را انجام داد و انجمن قصد دارد موضوع استانداردسازی اخلاق کسب و کار را برای کمک توسعه اخلاقی در بنگاه‏‌های اقتصادی به‏‌کار گرفته و در این مسیر از منحنی قرمز به سمت منحنی سبز حرکت نماید، همان‏گونه که قبلاً نیز اقداماتی را انجام داده است.

موضوع: نگاهی جهانی به اخلاق کسب و کار

سخنران: آقای سعید جابر انصاری

بررسی شاخص‏ “GDP[۱]” در ایران و جهان نشان می‏دهد که ایران در حال حاضر در جایی قرار دارد که حدود ۱۸۰ سال پیش بوده است. در مورد شاخص CCPI[۲]، در بین ۶۵ کشور، ایران رتبه ۶۲ را دارد. رتبه ایران در شاخص [۳]GCI نیز در بین ۱۸۰ کشور، ۱۳۰ از ۱۳۵ بوده است.

در شاخص [۴] GGI که کمک‏های خیرخواهانه نام دارد، رتبه  ایران بین ۱۷ تا ۳۵ نوسان داشته است و چندان منفی نیست.

در سال ۲۰۳۰، در سازمان ملل اهداف ۱۷گانه‏ای با هدف توسعه پایدار برای کشورها تعیین شده است که ۱۹۳ کشور در سال ۲۰۱۵ به آن رای داده‏اند. این اهداف به اختصار شامل؛ فقر و گرسنگی، سلامت، آموزش با کیفیت، تضادهای جنسیتی، آب سالم، انرژی در دسترس و سالم، کار شایسته و رشد اقتصادی، صنعت، نوآوری، زیر ساخت‏ها و … است(شکل ۱۱) و سازمان‏های بین المللی حدود ۳۰ استاندارد در این محورها تدوین کرده‏ا‏ند. دنیا در حال حاضر به سمت توسعه پایدار در حال حرکت است رمز مشارکت پایدار این است که وقتی اقدامی انجام می‏شود تلاش شود تا برای سال‏های آتی اقدامات بهتری انجام شده و برای نسل‏های بعدی بستر مناسب‏‌تری فراهم شود چنان‏که در ادبیات ما نیز ذکر شده که دیگران کاشتند ما خوردیم ما بکاریم تا دیگران بخورند.

[۱] Gross Domestic Product (GDP)

[۲] Climate Change Performance Index

[۳] Global Corruption Index

[۴] Global Giving Index

در ایران استانداردی با عنوان مسئولیت اجتماعی و خیر همگانی بر مبنای استاندارد بین ‏المللی ایزو ۲۶۰۰۰ ویرایش ۲۰۱۰ ترجمه، تهیه و تدوین شده و در شهریورماه سال ۱۴۰۰ مورد پذیرش گرفته است. در مورد مسئولیت اجتماعی از اوایل دهه ۳۰ بحث‏ها و اقداماتی صورت گرفته اما در مورد هرمی که در شکل ۱۲ مشاهده می‏شود، از اوایل دهه ۹۰ به چهار سطح مسئولیت مدیران اشاره شده است. در واقع همانند هرم مازلو که برای انسان‏ها ارائه شده، این هرم در رابطه با موضوعات سازمان طراحی شده است: ۱- سودآور بودن از لحاظ اقتصادی ۲- رعایت قوانین و مقررات ۳- داشتن مسئولیت اخلاقی و در نهایت ۴- سازمان بتواند در جامعه به عنوان سازمان و یا شهروند خیّر مطرح و تاثیرگذار باشد.

 

در شرایطی که موسسین و مدیران یک سازمان بخواهند ارزش‎ها و فرهنگ یک سازمان را شکل دهند، این امر حائز اهمیت است که بتوانند جایگاه و رویکرد خودشان را شناسایی کنند.

به عنوان مثال افراد همه علوم را نمی‏خوانند و نیازی نیست که بخوانند ولی به عنوان مثال علم تغذیه برای سلامت همه مهم است و تا حدودی باید راجع به آن دانست تا افراد زندگی سالم‏تر و عمر بیشتری داشته باشند. علم اخلاق هم برای زندگی روزمره لازم است و باید در مورد آن مطالعه داشت و هم در حوزه‏های حرفه‏ای مثل کسب و کار و سازمان، باید راجع به آن اطلاعات کسب کرد اما این موضوع آنقدر گسترده و وسیع است که لازم است تشکل‏ها و دانشگاه‏ها و مشاورین خبره به مدیران اجرایی و عمل‏گرا در سازمان‏ها کمک کنند و مفاهیم مورد نیاز جامعه تولید، تعریف و در مواردی نیز به اشتراک گذاشته شود.

یکی از اقدامات مهم انجمن اخلاق آن است که این موضوع را برای مدیران تسهیل کند. در واقع در تقارن اخلاق و اقتصاد باید روش اخلاقی عمل کردن را ترویج داد. البته شاید در کوتاه‏ مدت هزینه هم داشته باشد اما قطعاً اهداف بلندمدت یک سازمان با اهداف اخلاقی همسوتر می‏باشد و این هنر مدیران است که با رویکرد مطلق‏گرایانه یا نسبی و کثرت‏ گرایانه این کار را پیش ببرند. به هرحال اخلاق جهانی شده از دستاوردهای  جهانی شدن است و شرکت‏هایی که چندملیتی هستند و در بیش از صد کشور فعالیت دارند، با انواع کارکنان مذاهب مختلف که در آن فعالیت دارند، برای اینکه بتوانند کدهای اخلاقی بنویسند نیازمند یک مخرج مشترک هستند که به عنوان میزاث بشری کاربرد داشته باشد.

سرمایه انسانی عامل بسیار مهمی است و آنچه اهمیت دارد آن است که انسان‏ها بتوانند تصمیم درست بگیرند و کار صحیح را در پیش گیرند. در واقع کار درست را تشخیص داده و آن را نیز به کار گیرند. برای تحقق این موضوع بایستی ضمن تضمین سودآوری سازمان، آبروی موسسین آن حفظ شود و سرمایه‏گذاری صورت گیرد. وقتی در سازمان‏ها صحبت از اخلاق می‏شود، همگی خود را افرادی با اخلاق می‏دانند، در واقع تجزیه‏مان خوب است اما طبق شاخص‏هایی که ارائه شد ترکیب‏مان اشکال دارد در واقع شاخص فساد و GDP در ایران نشان می‏‎دهد که ضمن اینکه همه خوب هستند اما برآیند خوبی ندارند.

البته فرد، جامعه و حاکمیت همگی زنجیرهایی هستند که در این رابطه نقش دارند و حاکمیت نیز تا حدود زیادی موثر است و باید از این آموزش‏ها بهره‏مند شود و تصمیم درست بگیرد. این بدان معنی است که همگی در بحث اخلاق‏مدار بودن و متعالی شدن مسئول و پاسخگو بوده و بایستی شفاف عمل نمایند. در حوزه‏هایی نظیر جامعه و محیط‏زیست و غیره گام‏های مثبتی برداشته شود که در این رابطه بنگاه‏ها می‏توانند کمک کنند تا سرمایه‏های اجتماعی که به شدت آسیب دیده، تقویت شوند که در این‏صورت هزینه تبادل و نیز قیمت تمام شده پایین آمده و رفاه اجتماعی نیز توسعه می‏­‌یابد.

موضوع : معرفی برنامه های اجرایی انجمن

سخنران: آقای نصرالله محمدحسین فلاح

در انجمن اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی شش کمیته طراحی شده است که دارای اهداف و برنامه‏ هایی به شرح زیر می‏باشند.

  • کمیته پژوهش
  • پژوهیدن مبانی نظری و معیارهای اخلاق حرفه‏ای و مسئولیت اجتماعی در کسب و کارها با توجه به قوانین کشور، فرهنگ ملی و استانداردهای جهانی؛
  • تعریف و تبیین مبانی و شیوه ‏های تجربه شده ملی و جهانی در کاربرد و ترویج اخلاق حرفه‏ ای؛
  • طراحی مدل، سازوکار و ابزار استقرار و گسترش سامانه‌های مدیریت اخلاق و مسئولیت اجتماعی در سازمان‌های ایرانی.
  • کمیته آموزش
  • آموزش مبانی، مدل‏ها و استانداردها و قوانین و مقررات مرتبط با اخلاق کسب و کار و مسئولیت اجتماعی با تمرکز بر مهارت ‏آموزی؛
  • تهیه و پخش کتاب، نوشته و فیلم‌های آموزشی چند رسانه‏ ای؛
  • سنجش اثربخشی دوره‌های آموزشی برگزار شده و ارائه گواهینامه اثربخشی مبتنی بر بازخوردهای دریافت شده از سیستم‌های طراحی شده در این زمینه.
  • کمیته توسعه اعضاء
  • شناسایی اعضای حقیقی، حقوقی، تشکل‌ها و فعالین اقتصادی بالقوه و جذب آن‌ها؛
  • بررسی شیوه‏های تعامل و گسترش سطح تماس و مشارکت بنگاه‏های ایرانی با فعالیت‏ها و برنامه ‏های انجمن؛
  • ایجاد شرایط بهره‌مندی اعضاء از مزایای گواهینامه عضویت در انجمن و حضور فعال و موثر در آن.
  • کمیته اطلاع رسانی و روابط عمومی
  • بازتاب دادن دستاورد تلاش انجمن به گروداران و بررسی بازتاب فعالیت‌ انجمن در بین جامعه، نخبگان، رسانه‌ها و انعکاس آن به انجمن؛
  • برگزاری سمینارها و گردهمایی‌های تخصصی و عمومی؛
  • برگزاری مراسم اعطای جوایز و نشان‏های اخلاق کسب و کار و مسئولیت؛
  • نشاندن اهداف انجمن در کانون توجه صاحبان کسب و کار، بنگاه‏ها، تشکل‏‌ها و مسئولان.
  • کمیته حقوقی و داوری
  • برقراری ساز و کار مناسب و ایجاد مرکز صلح و داوری؛
  • تشویق صاحبان کسب و کار به استفاده از خدمات حقوقی و داوری انجمن؛
  • جذب و نگاهداشت نیروهای حقوقی خبره و امین در مرکز حقوقی و داوری انجمن.
  • کمیته تامین منابع مالی
  • بررسی، برنامه ‏ریزی و آمادن منابع مالی برای ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز اجرای برنامه‌ها از منابع قابل دسترس؛
  • یافتن و پی گرفتن راهکارهای قانونی برای جلب کمک و هدایا در جهت تقویت توان مالی انجمن.

موضوع: معرفی اقدامات انجام شده در مورد ایجاد  مرکز صلح و داوری فعالین اقتصادی

سخنران: آقای سید ضیاءالدین خرم‏شاهی

اصولاً حل اختلاف در نظام حقوقی ایران به دو شیوه­ی متفاوت از هم انجام می‏شود، شیوه نخست دادرسی نام دارد و شیوه دوم غیردادرسی که می‏تواند داوری و میانجی‏‌گری و مسائل دیگر باشد. شیوه دادرسی کار حاکمیت است و غیردادرسی در اختیار مردم و همچنین خود حاکمیت قرار دارد.

زبان دادرسی زبان تحکیم و اقتدار است و زبان تعامل نیست، شما ملاحظه می‏کنید که قضات فقط با زبان تحکیم سخن می‏گویند و با اقتدار رای می‏دهند و اصلا هم برایشان مهم نیست بعد از آن چه اتفاقی می­افتد. آرایی که توسط محاکم صادر می‏شود آرایی بی‏روح است و وقتی روح ندارد، پویایی هم ندارد و معلوم نیست پشت آن چه اتفاقی می‏­افتد. بنابراین اگر بخواهیم جامعه‏ای پویا داشته باشیم و اختلاف‎ها را با کمترین آسیب رفع کنیم، باید از زبانی غیر از زبان دادرسی و مقتدرانه استفاده کنیم که این زبانی است که در داوری می‎تواند ورود پیدا کند.

انجمن اخلاق با علم به این مساله وارد عرصه داوری شده است. نهاد “داوری” در آیین دادرسی پیش‎‏بینی شده و بیش از ۷۰ سال است که مصوبه مکتوب در قوانین وجود دارد اما مورد اقبال عموم قرار نگرفته است. در سال‏های اخیر تا حدی موسسات داوری رشد پیدا کرده‏اند اما همانند سایر مسائل به یک آشفتگی رسیده است. این آشفتگی ناشی از خلط هدف و فایده اثر است، در واقع آن‎ها با هدف رفع اختلاف با کمترین آسیب وارد نشدند بلکه هدف آن‏ها کسب درآمد و حق‏الزحمه‎های داوری بوده است.

آنچه در انجمن تحت عنوان مرکز صلح و داوری طراحی شده با هدف کسب درآمد نیست و کسب و درامدی هم اگر باشد به عنوان یکی از فواید مطرح است، هدف اصلی این مرکز رفع نزاع و اختلاف با کمترین آسیب است. انجمن اخلاق به عمد نامی را برای این بخش انتخاب کرده به نام “مرکز صلح و داوری”، یعنی در مرحله اول تلاش می‏شود از طریق گفتگو و صلح و سازش اختلاف را برطرف کند و اگر حل نشد آن موقع رای صادر می‏کند. کسی که به عنوان داور انتخاب می­شود، متخصص پرونده مورد اختلاف است، اگر موضوع مورد اختلاف مرتبط با بیمه یا بانک یا حمل و نقل باشد به شکل تخصصی توسط داور مربوطه رسیدگی می­شود.

خوشبختانه در اواخر سال ۱۴۰۰ دستورالعملی در قوه قضاییه مبنی بر ساماندهی موسسات داوری تدوین شده است. انجمن اخلاق یک کار ارزنده و اخلاقی انجام داد و آن اینکه با همکاری تعدادی تشکل‏های ملی و فراگیر یک نهاد داوری واحد تشکیل دهد که این نهاد واحد داوری علاوه بر تربیت داور و کارشناس، با هدف صلح و سازش و جلوگیری از ضرر و زیان مادی و معنوی به افراد و طرفین پرونده، اقدام به رفع اختلاف کند.

در همین راستا، درخواست ایجاد مرکز صلح و داوری تهیه و به قوه قضاییه ارائه شده است. اگر با تلاش‏هایی که صورت گرفته انجمن اخلاق موفق به انجام این کار شود، برای نخستین بار در تاریخ کشور یک نهاد داوری با هدف رفع اختلاف و نه با هدف کسب درآمد تاسیس خواهد شد. داوران از افراد معتبر و متخصص خواهند بود که با حفظ شان و کرامت انسانی، اختلاف بین فعالان اقتصادی را برطرف می‏کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.